Un dels terrors medievals més freqüents era el de
«morir de mala mort», és a dir, morir de sobte, sense temps per encomanar-se a
Déu, confessar-se i reconciliar-se de tots els mals actes realitzats durant la
vida. Conscient d’això, el 1452 el bisbe de Fermo,
Domenico Capranica, va publicar un llibre
destinat a preparar els agonitzants per a una bona mort. L’Ars Moriendi (que significa ni més ni menys
que «Art de ben morir») es va convertir ràpidament en un best-seller,
amb un bon grapat d’imitadors i d’edicions que el van divulgar per tot Europa i
van arribar, és clar, a Catalunya. Els texts, destinats a orientar i auxiliar espiritualment el moribund en el trànsit final, van acompanyats
d’il·lustracions, molt similars en totes les edicions, que representen les
darrers temptacions del Diable abans de l’anomenat Judici Particular, és
a dir, el primer judici emès sobre l’ésser humà, en el moment de la seva mort
(recordem que el segon serà l’anomenat Judici Universal o Judici Final, del que vam parlar en el post
anterior).
Ars Moriendi provençal. S. XV |
Cada il·lustració de l’Ars Moriendi,
semblant a les dels còmics actuals, consta de dos gravats. En el primer, temptatio
diaboli (temptació dels diables), s’escenifiquen els intents
dels dimonis per fer defallir la voluntat de redempció del moribund. La segona,
inspiratio angeli (inspiració angèlica), mostra la
resistència d’aquell, ajudat pels àngels i els sants, i la fugida dels dimonis
impotents.
Vet
aquí les cinc temptacions i inspiracions:
1) TEMPTACIÓ EN
LA FE: el Diable mira de fer trontollar la fe del moribund, negant l’existència
de l’Infern. Un àngel el consola mostrant-li els éssers divins.
2) TEMPTACIÓ EN
LA DESESPERACIÓ: El Diable intenta fer creure a l’agonitzant que està
condemnat de manera irremissible. Un àngel li assenyala diversos exemples del
perdó diví: Sant Pere, Sant Pau, Maria Magdalena, el bon lladre...
3) TEMPTACIÓ EN
LA IMPACIÈNCIA: el Diable tracta de convèncer el moribund que a ningú
li importa la seva mort. L’àngel corresponent mostra a Crist amb les nafres de
les mans i a diversos màrtirs.
4) TEMPTACIÓ EN
LA SUPÈRBIA: el Diable intenta, per tots els mitjans, fer-li creure
al malalt que ja està salvat. Dos àngels li recomanen que sigui humil i pacient
com Sant Antoni.
5) TEMPTACIÓ EN
L’AVARÍCIA: El Diable li fa sentir pena a l’agonitzant per deixar enrere els seus béns materials. A la inspiració contra l’avarícia, es veu a
Crist, imatge de la pobresa, clavat a la creu.
La darrera xilografia representa la Bona Mort: Crist crucificat, envoltat de sants, i
quatre àngels que s’emporten l’ànima del moribund, victoriosa rera el combat.
Als peus del llit, mitja dotzena de dimonis s’exclamen fent gests d’impotència.