En la història sagrada, i en la popular, hi ha un
personatge tan íntimament lligat al Diable que sovint se l’ha arribat a
confondre amb ell: l’Anticrist.
Comencem per desfer l’error. L’Anticrist no pot ser
el Diable perquè l’Apocalipsi de Sant Joan ho deixa ben clar: el
senyal que el descriu «és xifra d’home: la seva xifra és 666». Per tant,
no és un esperit, és un home, el qual, segons els Doctors de l’Església,
només es distingeix per la seva impietat i la seva malícia, més pròpies de
Satanàs que dels humans. Aquesta malícia, segons alguns autors, li vindrà
donada perquè el mateix Diable escollirà per a ell els pares més vils que
trobi. Lògicament, de raça jueva. L’anònim Llibre de l’Anticrist,
de finals del segle XV, puntualitza que naixerà a Corozaïm o a Babilònia,
que serà fill de l’incest entre un pare i la seva filla, i que aquesta morirà
de resultes del part. No falta qui diu que tindrà per pare el propi Satan,
opinió que va ser la més popular a l’Edat Mitjana.
Pel que fa al nom, a part del més difós
d’Anticrist, se’l coneix també com a Pseudocrist i Pseudoprofeta,
per la imitació que farà de Crist. El demonòleg Henry Boguet el va
anomenar Mona de Déu per aquesta mateixa raó. També se’l titlla d’Abominació
desoladora, Home de pecat, Fill de la perdició o de la iniquitat,
Inic, Impiu i fins i tot Poca-vergonya. L’Apocalipsi,
que és un veritable galimaties, el refon sovint amb La Bèstia, tot i que en alguns altres versicles són éssers diferents.
Però... qui diantre és aquest personatge que sembla
despertar tanta animadversió?
Al Nou Testament (a l’Antic res de res) és esmentat
pels evangelistes i per Sant Pau com un veritable antagonista de Crist
—tal com diu el seu nom— i servent de Satanàs.
Partint d’aquests textos, els Pares de l’Església van anar bastint una llegenda
que a l’Edat Mitjana, coincidint amb la conflictivitat del període, va adquirir
uns trets terrorífics i es va acabar convertint en una veritable obsessió per
als cristians. El motiu del terror que despertava era el fet que l’arribada de
l’Anticrist anunciaria la fi del món i el Judici Final. I tot i que Sant
Mateu, en el seu Evangeli, havia postulat que «d’aquell dia i
d’aquella hora ningú en sap, ni els àngels del Cel, sinó només el Pare»,
tots els intel·lectuals de l’època es van llançar com posseïts a fer pronòstics
i travesses sobre l’any concret del naixement de la criatura. Sant Vicent
Ferrer estava totalment convençut que es produiria l’any 1403. Per la seva
banda, Arnau de Vilanova, en el seu Tractat del temps de la
vinguda d’Anticrist, el va fixar per a l’any 1376, basant-se en no sé
quins complicadíssims càlculs fets sobre un passatge del Llibre de Daniel.
Afortunadament, i com a mal menor, l’arribada del
personatge serà anunciada per un grapat de signes. A les apocalíptiques (i mai
més ben dit!) previsions eclesiàstiques, el poble català n’oposava unes quantes
de molt senzilletes: les dones deixaran de parir, els ases de bramar, la
figuera seca tornarà a fer figues i l’Arc de Sant Martí no apareixerà mai més.
Pels qui no se n’hagin adonat d’aquests senyals,
encara podran saber qui d’entre ells és l’Anticrist pel seu aspecte esfereïdor.
La majoria de les descripcions medievals el pinten com un home monstruós, de
complexió desproporcionada i amb unes característiques que imagino copiades les
unes de les altres. Entre totes elles he triat la de Joan Alemany, al seu De la venguda de Anticrist,
per ser la més complerta: «la cara magra, la barba forcallada i negra. I
tals són els cabells: és calb en el front eixit fora. Tindrà els ulls garços i
xics, tindrà el nas més pla que alt i tindrà grans forats en el nas. I tindrà
els muscles alts fins les orelles, i tindrà les cames llongues i primes».
També coincideixen tots en que el seu rostre serà de color groc i que tindrà
les mans petites amb unes taques com de lepra. Alemany creu que «irà molt
roïnament vestit de vils robes de saial vell, brut i tot esquinçat». La
creença popular catalana diu que anirà vestit de borres inflamades i guiat per Judes.
Una de les xilografies de Vida de Jesuchrist,
de Francesc Eiximenis, presenta l’Anticrist envoltat de dimonis
aparentment invisibles. Aquests dimonis són els seus aliats i guarden per a ell
rics tresors que li han de servir per seduir la gent i aconseguir adeptes. Els
diversos textos creuen que els polítics col·laboraran de bon grat amb el
personatge (quina sorpresa!). També els jueus, els musulmans i molts cristians.
Tots aquests adeptes el proclamaran rei quan compleixi els trenta anys. I ell
regnarà durant mig segle, segons alguns, i tres o tres anys i mig, segons
altres, en companyia de Llucifer.
Lògicament, per escalar el poder li caldrà fer, com
els polítics d’avui, moltes promeses electorals i molts prodigis que convencin
els votants. Per començar, es proclamarà Messies
i reclamarà ser adorat com a Déu, intentant persuadir els humans que Jesús no
ha estat el veritable Messies i que la seva doctrina és falsa. Per dur a terme
l’engany, el Pseudocrist persuadirà amb la seva eloqüència, amb dàdives,
amenaces, càstigs i, sobretot, prodigis i falsos miracles. Així ho descriu el
capítol 3 de l’Apocalipsi d’Elies: «Farà caminar els paralítics, sentir els sords,
parlar els muts i veure els cecs. Netejarà els leprosos, curarà els malalts i traurà dimonis. Multiplicarà els senyals i prodigis en presència de
tots. Farà les mateixes obres
que l’Ungit, excepte ressuscitar els morts. Per això sabràs que ell és el Fill de la iniquitat,
perquè no té poder per donar vida». Conscient d’aquesta greu mancança, l’Anticrist se les empescarà per tal
que no es noti. Un poema català anònim de l’Edat Mitjana fa una descripció que
més que terrorífica resulta un pèl còmica, perquè t’imagines un espectacle de
titelles:
L'Anticrist aconsellat pel Diable. Luca Signorelli. S. XVI. |
«Tots els jueus es convertiran
pels miracles que fer veuran
quan Anticrist farà parlar
els morts i llurs caps manejar.
Mes dic-vos segurament
que no parlaran lleialment,
car els dimonis entraran
als cossos morts i parlaran.»
El principal objectiu de l’Anticrist serà destruir la religió cristiana. I
per fer-ho, recorrerà als plaers: eliminarà els dejunis, les abstinències i
qualsevol prohibició alimentària i, sobretot, afalagarà els luxuriosos i
derogarà les restriccions sexuals (les masculines només, no us penséssiu que és
tan progre!), instaurant la poligàmia. Sant Vicent aporta uns detalls que
resulten la mar de còmics: «¿com hi bastarà, tantes dones? Els diables es
tornaran donzelles, així com en el temps de Noè, i es prenyaran i cuidaran de
tenir fills, i seran diablets, i els ofegaran de nit».
Als qui, amb tot, perseverin en la fe cristiana,
els amenaçarà i els farà cremar. Això ocasionarà que molts dels seus seguidors
se n’adonin de l’error i se separin d’ell. Els cristians fugitius s’amagaran aleshores a les muntanyes i l’Anticrist,
enfurismat, els farà perseguir. El Llibre de l’Anticrist diu que manarà que no s’abasteixi a ningú de mercaderies, tret d’aquells que
tinguin el nom de la Bèstia gravat. I és que una de les primeres coses que se
suposa que farà l’Anticrist amb els seus seguidors serà posar-los un senyal de
foc a la mà dreta i enmig del front, perquè Satanàs pugui reconèixe’ls. Moltes
han sigut les hipòtesis sobre quin serà aquest senyal. Alguns creuen que tindrà
forma de drac. Altres que inclourà el nom de Crist. Però la idea més acceptada
és que serà el seu número: el 666.
Les interpretacions
sobre aquesta xifra també són variades. Per a alguns estudiosos, respon al sisè
manament, molt relacionat amb el Diable, atès que és el que prohibeix els
actes impurs relatius al sexe. Altres creuen que el que realment va fer sant
Joan, l’únic que l’esmenta en un versicle del seu Apocalipsi,
va ser calcular per un procediment interpretatiu de la Càbala jueva —la guematria—
el valor numèric del nom de l’emperador romà que en aquell moment els
tiranitzava, Neró Cèsar, a partir dels
caràcters en arameu, convertint el 666 en el número de l’Anticrist o de
La Bèstia. El més interessant d’aquesta dada és que ens permet teoritzar per
quina part de Catalunya remena la cua el Diable: el 666 és el prefix telefònic
d’alguns municipis del Baix Llobregat!
Però seguim amb la
història (futura) de l’Anticrist.
Arribarà un moment en que Déu es compadirà dels
humans perseguits i decidirà intervenir. L’Apocalipsi d’Elies diu
que «enviarà els seus àngels del
Cel, un total de quatre mil sis-cents, cadascun amb sis ales». Els àngels destrossaran tot el que tingui relació amb l’Anticrist, el sol
s’enfosquirà i la Terra tremolarà. Aleshores el Pseudocrist, en un darrer
intent de salvar els mobles, simularà la seva mort i resurrecció: imitant a
Jesucrist, plantarà una tenda al Mont de les Oliveres amb la intenció de fer una ascensió al Cel. I allà serà on
el mataran. En els textos sagrats no queda clar qui serà el seu botxí. Segons
el Nou Testament, serà Jesús, qui l’occirà amb l’alè de la seva boca.
Però es veu que a sant Gregori Magne
aquesta bafarada divina li va semblar poc contundent i, barrejant un cop més
símils demoníacs propiciats pel desgavell de l’Apocalipsi de sant Joan,
va endegar la teoria que en realitat serà l’arcàngel sant Miquel
l’encarregat de la feina bruta. Al poble li va agradar més aquesta versió. Ho
reflecteixen alguns retaules gòtics catalans com ara el de Sant Miquel de Cruïlles, de Lluís Borrassà, que es pot contemplar al Museu
d’Art de Girona. L’escena té lloc a l’aire: sant Miquel branda l’espasa amb
la que ha infligit una estocada al cap de l’Anticrist, que es precipita a terra
en companyia de diversos dimonis negres.
Sant Miquel vencent l'Anticrist. Retaule de Sant Miquel. Jaume Huguet. S. XV |
El desenllaç de
l’Anticrist és previsible: serà llençat al fons de l’Infern on restarà
eternament en companyia de Llucifer i, segons Francesc Eiximenis, dels
seus principals col·laboradors: Judes i Mafomet de Meca.
Un cop mort
l’Anticrist, al món li quedaran només quaranta cinc dies, abans no arribi l’Apocalipsi
i el Judici Final; és a dir, abans no ens n’anem tots a fer punyetes. Tanmateix, el mil·lenarisme, un
corrent filosòfico-religiós de l’època, va dilatar el parèntesi. Joan
Alemany, per exemple, afirma que el món sobreviurà mil anys més. I ho farà
d’una manera paradisíaca: els éssers humans viuran en una societat igualitària
on només es practicarà l’agricultura i la pastura, es destruiran les armes i no
hi haurà ni malalties ni mortaldat. I Llucifer, encadenat a l’Infern, no podrà
exercir el seu domini sobre ell.
Al llarg de la història de la
humanitat, des de que es va crear la llegenda, molts personatges poderosos han
rebut l’estigma de ser l’Anticrist. A l’emperador romà Neró, el va seguir una
llarga llista de candidats: Atila, Frederic II de Suabia, Enric
VIII d’Anglaterra, Ivan el Terrible, Napoleó, Hitler, Stalin...
A la península ibèrica, l’amenaça de l’Islam va fer de Mahoma un
veritable Anticrist, que venia envoltat dels seus exèrcits conqueridors. Durant
la Revolució Francesa, es va considerar que Voltaire, Diderot
i el baró de Holbach eren dimonis enviats des de l’Infern per preparar
la vinguda del Pseudoprofeta. I, arrel del cisma de l’Església, Martí Luter acusava el papa de Roma de ser-ho. És
clar que aquest no s’estava de proclamar que Luter no era altre que Llucifer en
persona.
I, és clar, no podien faltar a la travessa els
dirigents d’un dels països més importants de l’època: els comtes de
Barcelona. Un recull anònim d’escrits profètics, Resum o sumari de la
concòrdia del Nou i l’Antic Testament, creia que seria Pere III el Cerimoniós.
En una profecia catalana, també anònima, de mitjans del segle XV, conservada
a la biblioteca llenguadociana de Carpentràs, és l’infant Ferran, fill
bastard d’Alfons IV el Magnànim, el qui assumeix el paper. Joan de
Bur, un monjo de l’Espluga de Francolí, molt més sagaç, feia recaure
la malèfica personalitat en... Ferran d’Antequera!
Diu la llegenda...
«Mare, si marit me’n dau
no me’l dau de la Mussara
que la boira sempre hi jau
i la terra no m’agrada.»
La cançó popular es fa ressò de la prevenció que des
d’antic han sentit els habitants de la comarca del Baix Camp per aquest
minúscul poblet, situat a les muntanyes de Prades, a
gairebé mil metres d’altitud.
La plaga de la fil·loxera va fer que fos abandonat
a mitjans del segle XX, i des d’aleshores les dues dotzenes de cases que el
formen s’han anat enrunant lentament, envoltades de la boira que sempre sembla
dominar l’indret.
En un casalot que es pot veure a l’entrada de la Mussara,
diu la llegenda que hi ha una gran pedra que qui la trepitja va a parar a Vila
del Sis, un sinistre poblet que es troba en un altre pla dimensional en
l’espai i en el temps. El nom de l’indret remet immediatament al nombre que la
Bíblia atribueix a l’Anticrist: el 666.
Al cementiri del poble, una de les poques construccions que aguanta
relativament bé el pas del temps, s’han trobat sovint vestigis de celebracions
satàniques: espelmes, restes de sacrificis d’animals, pintades simbòliques.
Sembla que el lloc és l’ideal per a aquesta mena de rituals perquè la tradició
diu que allà hi ha enterrada una bruixa.
La qualificació de poble maleït li ha vingut
donada no tan sols per les antigues llegendes, sinó també per les modernes. Es
creu que efectivament el poble és una porta a «altres dimensions» que dona lloc
a espais temporals perduts.
El 16 d’octubre de 1991 hi va desaparèixer misteriosament
un noi que havia anat a buscar bolets amb els seus amics. Malgrat que es van
efectuar diverses batudes, amb soldats de l’exèrcit i gossos ensinistrats, mai
se’l va trobar.
Quatre anys més tard, un enginyer alemany de la central
nuclear de Vall d’Uixó va desaparèixer també a la Mussara durant tres
hores. Quan va reaparèixer, va dir que tenia la sensació que s’havia perdut
només durant uns quants minuts, un desfasament temporal que les llegendes
atribueixen al món de les fades. Probablement tots dos havien anat a parar a Vila
del Sis... o del 666.